Datorita
faptului ca nu sunt o persoana ce are ca hobby mersul la biserica, preferand a
ma ruga in liniste si nu alaturi de multime, nu cunosc toate ritualurile din
cultul ortodox si cu atat mai putin cele din cultul catolic. De asemenea,
doresc sa afirm ca sunt ortodox prin botez, dar sunt de acord cu orice religie
de pe acest pamant, ce promoveaza egalitatea dintre oameni, iubirea fata de
oameni si de tot ce inseamna creatia lui Dumnezeu (animale, plante, munti si ape,
etc.). Asadar, vad creatia lui Dumnezeu in tot ceea ce ma inconjoara si ca
atare o respect. Eu pot decat sa observ unele diferente dintre cele doua
modalitati de a sarbatori acest eveniment. Desigur, nu voi putea intelege Marea
Schisma ce a avut loc in anul 1054 si voi prefera sa nu imi exprim opininia in
legatura cu aceasta separare a celor doua biserici. De asemenea, modul de a
calcula data in care va fi sarbatorit Pastele in cele doua biserici difera,
insa uneori Pastele il sarbatorim in aceeasi zi.
Pentru crestinii din toata lumea aceasta
sarbatoare reprezinta cea mai importanta sarbatoare, desigur alaturi de cea a
nasterii Domnului Iisus Hristos.
Avand in vedere cultele majoritare in cele doua
tari (ortodoxism in Romania, si catolicism in Polonia) putem sa afirmam ca
sarbatorirea acestui eveniment va avea numeroase puncte comune, dar si
diferentieri. Modul de sarbatorire al Pastelui in Polonia si Romania este
influentat in foarte mare proportie de obiceiurile dezvoltate de catre cele
doua biserici, si nu am nici cea mai mica idee daca catolicii din Polonia si
Romania sarbatoresc asemeni.
Atat pentru catolici, cat si pentru ortodocsi,
Pastele este precedat de o lunga perioada de post de 40 de zile. Diferentele
sunt urmatoarele: intervalele de timp in care este tinut post nu coincid; daca
in randul catolicilor, postul este tinut de regula vinerea si sambata, acesta
constand in renuntarea la carne (nu si cea de peste, care de asemenea este
carne!), alcool si la adoptarea unei atitudini linistite; in randul
ortodocsilor, postul consta in renuntarea la alcool si alte substante excitante
ale sistemului nervos, la produsele de origine animala (oua, lapte, carne,
inclusiv peste si derivatele acestora) dar si de renuntare in consumarea
untdelemnului, dar cu cateva zile in care pestele se poate consuma, precum si
la adoptarea unei atitudini de meditare asupra vietii Domnului Iisus Hristos
descrisa in biblie si de rugagiune. In aceasta perioada nu se organizeaza nunti
si botezuri in cele doua biserici. In perioada postului oamenii se duc la
biserica isi marturisesc pacatele spre a fi iertate de catre Dumnezeu.
Odata cu apropierea Duminicii Pastelui, in cele
doua biserici se intensifica slujbele dedicate acestui eveniment, culminand cu Saptamana
Mare. Inceputul acestei saptamani este dat de sarbatoarea denumita „Florii”,
sarbatoare care era dedicata zeite Flora in trecut, dar putem intalni numeroase
exemple ale transformarea unor obiceiuri pagane in obiceiuri crestine, iar unii
adepti ai crestinismului chiar cred cu tarie ca aceste sarbatori sunt
intradevar de origine crestina si in acelasi timp acuza de erezie pe cei ce nu
pot fi de acord cu acestia din motive rationale. Asadar, biserica a schimbat a
preluat si a schimbat aceasta sarbatoare pagana transformand-o intr-una
crestina.
In aceasta zi, crestinii aduc cu ei crengute de
salcie si alte tipuri de flori la biserica, comemoreaza intrarea Mantuitorului
in Ierusalim, dupa care aceste crengute sunt sfintite in cadrul unei slujbe,
iar oamenii vor lua cu ei aceste crengute si le vor pastra de-a lungul anului
langa icoane sau cruci.
Joia din Saptamana Mare este denuminita si Joia
Mare, zi in care crestinii comemoreaza Cina cea de Taina la care a luat parte
Iisus Hristos alaturi de apostoli. Tot in aceasta zi preotul spala picioarele a
12 persoane asa cum a facut Iisus cu apostolii sai.
In Vinerea Mare, Biserica Catolica nu organizeaza
nicio slujba, insa in cultul ortodox se desfasoara activitate destul de
intensa. Sunt romani care nu mananca in aceasta zi, tinand post negru. De
asemenea, in aceasta zi un numar mare de ortodocsi trec pe sub masa, unii
dintre ei nestiind de ce o fac, respunsul lor fiind: „asta e traditita”, „asa
trebuie” sau „asa face toata lumea, asa facem si noi”. Explicatia pe care am gasit-o
este: trecerea pe sub masa simbolizeaza ingroparea noastra cu Hristos, moartea
fiind doar o trecere, existand viata dupa moarte.
In Sambata Mare, crestinii vin la biserica cu
bucatele dedicate zilei de Paste spre a fi sfintite. De asemenea, in seara
acestei zile are loc in fiecare an o slujba speciala ce comemoreaza invierea
Domnului Iisus Hristos, slujba ce se intinde de-a lungul a mai multor ore in
Biserica Ortodoxa, si circa doua ore in Biserica Catolica.
In acest an am participat la slujba ce comemorarea
Invierii Mantuitorului nostru, in cadrul bisericii catolice. A fost pentru
prima data cand am asistat la o slujba in cadrul acestei bisserici, si pot
spune ca sunt foarte multe diferente intre ceea ce am vazut in urma cu cateva
zile si cu ceea eram obisnuit. Mentionez diferente ca: modalitatea de a face
cruce; perioada si modul de desfasurare a slujbei (la catolici slujba incepe cu
sfintirea focului si impartirea „luminii” celorlalti crestini, in timp de la
ortodocsi preotul imparte „lumina” crestinilor la miezul noptii, acestia ducand
aceasta lumina acasa, dar si in cimitir persoanelor care au decedat).
In ziua de duminica, prima zi de Paste, intr-o
familie de rit catolic nu am observat ceva specific acestei zile, in afara
mancarii care este pregatita ca pentru sarbatoare, in timp ce intr-o familie de
rit ortodox primul lucru pe care oamenii il fac dupa ce se trezesc este sa
anunte ca „Hristos a Inviat!” acestora raspunzanduli-se cu „Adevarat a
Inviat!”, iar inainte de a se aseza la masa persoana in cauza isi va spala fata
cu apa in care a stat un ou rosu si o moneda de aur sau argint si va manca
anafora si va bea trei guri de vin. Din pacate nu am trait acea emotie pe care
o traiam acasa cu ocazia acestui eveniment, dar pot afirma ca a fost ceva
diferit si ca m-am simtit foarte bine in sanul unei familii poloneze.
Am fost placut surprins ca si in Polonia exista
aceasta traditie a incondeierii sau vopsirii oualelor, care adesea reprezinta o
arta. De asemenea, exista tipuri de mancare considerate deja traditie pentru
acest eveniment: „biały barszcz” in cazul polonezilor si preparatele de miel in
cazul romanilor.
Cu toate ca exista deosebiri in celebrarea acestui
eveniment sunt sigur ca polonezii si romanii se pot simti ca acasa in cazul
unui schimb de experienta, si vor putea trai in armonie perfecta...
|