Sărbătoarea Tuturor Sfinților (în latină
Sollemnitas Omnium Sanctorum), cunoscută drept Luminația, este o sărbătoare
creștină în care sunt sărbătoriți toți sfinții.
Zilele în care are loc această sărbătoare diferă
de la o biserică la alta. Astfel, în bisericile occidentale precum cea
Romano-Catolică, sărbătoarea are loc în ziua de 1 noiembrie, în timp ce în
cadrul bisericilor orientale precum bisericile ortodoxe și cele greco-catolice,
are loc în prima duminică după Rusalii.
Sărbătorirea tuturor sfinților a fost introdusă în
anul 609, având loc se pare în ziua de 13 mai. În anul 835, Papa Grigore al
IV-lea schimbă această dată în ziua de 1 noiembrie și îi acordă o notă oficială,
se pare pentru a contracara sărbătoarea păgâna celtică a morților (Samhain),
cunoscută astăzi ca aflându-se la originea Halloween (All Hallows’ Eve)
sărbătorită în noaptea de 31 octombrie.
În Polonia, Sărbătoarea Tuturor Sfinților
(Wszystkich Swietych) are loc în ziua de 1 noiembrie, reprezentând o zi de
comemorare a celor decedați. Se pare că din cauza faptului că această zi este
nelucrătoare, polonezii îi comemorează sfinții bisericii în același timp cu
persoanele decedate, fapt explicat de prezența acestora preponderent în cimitire
față de biserică. Așadar, oamenii sărbătoresc în moduri similare Sărbătoarea
Tuturor Sfinților (1 noiembrie) și Ziua Morților (2 noiembrie), cu toate că au
semnificații diferite.
Cu ocazia acestei sărbători au loc slujbe
religioase care comemorează sfinții. Polonezii aduc flori și aprind candele și
lumânări la mormintele celor dragi, acest obicei continuând și în ziua
următoare când este sărbătorită Ziua Morților (Dzien Zaduszny sau Zaduszki),
însă aceasta din urmă nefiind considerată sărbătoare națională. Se crede că
aceste candele și lumânări vor ajuta sufletele celor decedați să își găsească
drumul în întuneric. La lăsarea întunericului, cimitirele din Polonia sunt luminate
de un număr impresionant de candele.
Fiind o sărbătoare națională, școlile, băncile,
instituțiile de stat și majoritatea afacerilor private din Polonia sunt închise
în această dată. În Łódź, am observat că au fost organizate curse speciale ale
transportului în comun pentru a facilita accesul la cimitirele situate în
diverse părți ale orașului. În acest sens aceaste două zile devin foarte
importante pentru polonezi în ceea ce privește reculegerea la mormintele celor decedați.
În România, această sărbătoare poartă numele de
Duminica Tuturor Sfinților și are loc în prima duminică după Rusalii. În cadrul
bisericii, au loc slujbe care amintesc de viața sfinților, a celor care au
slujit cuvântul lui Dumnezeu.
În ceea ce privește comemorarea morților, românii
nu au o singură zi dedicată acestui obicei. În acest sens, Simon Florea Marian
menționează în cartea „Trilogia vieții”, că există 20 de zile de Moși (cuvânt
care face referire la „strămoși” și la persoanele care au decedat). Cu acest
apelativ sunt numite și sărbătorilor consacrate celor decedați, precum: „Moșii
de primăvară” (de Măcinici), „Moșii de vară” (sâmbăta dinaintea Rusaliilor),
„Moșii de toamnă” (in prima sâmbăta din luna noiembrie), „Moșii de iarnă”
(sâmbăta dinaintea Duminicii lăsatului sec de carne).
Biserica ortodoxă a ales ziua de sâmbătă pentru
pomenire a celor decedați pentru că aceasta este ziua în care Iisus Hristos a
fost așezat în mormânt.
În cadrul bisericii au loc slujbe pentru pomenirea
celor decedați, dar aceste slujbe pot avea loc și în cimitire, la mormintele
celor dragi.
Ritualul de pomenire are loc mai ales în cimitire,
unde mormintele sunt curățate și aranjate din timp iar lumanârile ard pe întreaga
perioadă a desfășurării ceremonialului de pomenire.
Pentru pomenirea sufletelor celor plecați din
lumea aceasta, femeile obișnuiesc să ofere pomană în aceaste zile. Spre
deosebire de alte zile de pomenire, de Moși se oferă farfurii cu mâncare
(colivă, orez cu lapte, sarmale, plăcinte, piftie ș.a.m.d.), farfuriile fiind
păstrate odată cu mâncarea ce a fost oferită. Gospodinele pregătesc totodată
colivă (grâu fiert amestecat cu zahăr și cu nuci pisate și ornat cu bomboane și
zahăr pudră, care se împarte ca pomană la înmormântări și la parastase), care
aduce aminte de o minune a Sfântului Teodor, cel ce a apărut în visul Arhiepiscopului
Eudoxie al Constantinopolului (360-370), poruncindu-i acestuia sa-i anunțe pe
creștini să nu cumpere nimic din piață, ci mai degrabă să mănânce grău fiert cu
miere (colivă). Acest vis i-a protejat pe creștini de batjocura împaratului
Iulian Apostatul (361-363) care a ordonat să stropească toate alimentele din
piețele cu sângele jertfit idolilor, în perioada în care creștinii țineau post.
Se pare că în conștiința polonezilor și românilor
există un respect deosebit pentru cei dragi ce au trecut în neființă, iar în
acest sens existând zile specifice dedicate pomenirii acestora
Îmi aduc aminte de ce ne-a spus profesorul de
matematică la una din orele de matematică: „În astă viață trebuie să știm de
unde venim și încotro ne îndreptăm, iar pentru acest lucru trebuie să ne
cunoaștem strămoșii.” Așa că mai rămâne să te întreb: Tu de unde vii și încotro
te îndrepți?
|