Iarna
este perioada din an în care natura pare a fi adormită. Cu toate acestea
tradițiile și obiceiurile sunt foarte variate în această perioadă.
Din
păcate multe tradiții sunt păstrate din ce în ce mai greu, fiind unul dintre
efectele ale globalizării.
Fiind
prezent în Polonia pe întreaga perioadă a iernii pot spune că tradițiile de
iarnă, cu excepția Crăciunului, sunt ca și inexistente în cadrul orașului Łódź
și în comuna Nowosolna. Este trist să știi că o parte din cultura poloneză o mai
poți auzi numai de la cei bătrâni sau o poți citi în anumite cărți.
Singurul
lucru care mi-a mai rămas a fost să mă documentez pe internet, și cred că am
găsit informații prețioase despre tradițiile din această perioadă.
O
foarte cunoscută tradițe este numită Kulig. Aceasta tradiție de iarnă datează
din vremurile aristocrației poloneze (szlachta).
Kulig
era o plimbare cu săniile trase de cai trecând pe la fiecare casă a celor ce
participau la această plimbare. Ajunși în fiecare dintre case luau parte la
mese copioase urmate de dansuri.
În
ziua de azi, această tradiție mai este păstrată în unele regiuni ale Poloniei,
cum ar fi în munți.
Koljada
este sărbătoarea solstițiului de iarnă în care oamenii se deghizau în animale
și hoinăreau prin sat. Adesea erau acompaniați de „capul unei capre” realizat
manual care era susținut de un băț, iar ca deghizarea să fie completă se apela
la o pătură. La fel se proceda pentru deghizarea în alte animale.
Un
alt obicei în această perioadă era ca un băiat dintr-un grup să poarte un
simbol al soarelui care se învârtea care era luminat cu o lumânare din
interiorul acestuia. Mai târziu, odată cu intrarea în scenă a creștinismului,
acest simbol al soarelui a devenit o stea.
Acest
grup avea să meargă din casă în casă și să cânte urări gazdelor. Aceste cântece
includeau invocații zeilor și zeițelor acestei sărbători, rugăciuni și urări
pentru cei care ascultau, așteptându-se să primească daruri în schimb.
Cadourile erau numite „koljada” și de obicei erau produse de patiserie („korovki”)
care luau forma unei vaci sau capre. Aceste produse erau în mod tradițional
coapte de bunici. După primirea cadourilor, unul dintre colindători îi bătea ușor cu crenguțe de alun, urându-le
fericire și sănătate în noul an. Crenguța respectivă era lăsată gazdei, care o
bătea în cuie deasupra ușii pentru bunăstare și protecție.
Uneori
erau aprinse focuri, iar sufletele strămoșilor decedați erau invitate să se
încălzească.
De
asemenea, în această perioadă avea loc o parodie a funeraliilor, când o persoană care se prefăcea că este moartă era
purtată în casă. O fată era aleasă, iar în mod tradițional îl săruta pe
„decedat”. După sărut, persoana „decedată” se ridica, simbolizând renașterea.
Ajunul
Anul Nou (Sylwester) este sărbătorit în orașele din Polonia de obicei prin
petreceri care țin până dimineața. Dar, în cadrul satelor existau tradiții
diferite, majoritatea lor luând forma unor farse. Astfel, în regiunea Żywiec
era obiceiul ca grupurile de băieți să se deghizeze în draci, urși și
cerșetori, și să bată satul în lung și-n lat acompaniați de zăngănitul unor
cutii metalice goale. Aceștia acostau orice femeie tânără care le ieșea în cale
și o băteau cu zapădă, însă toate acestea erau iertate pentru că se credea că
în acest fel se trecea peste vechiul an.
Un
alt obicei important era ca în Ajunul Anului Nou, bunicii să coacă pâine care
lua forma animalelor (oi, iepuri, gâște, vaci sau păsări). Adesea bunicii
ofereau în dar aceste pâini nepoților. În unele zone ale Poloniei erau coapte
gogoși pentru a asigura belșug pentru noul an. Pâini cu formă de inel sau cruce
erau ascunse sub masă în timpul cinei și erau folosite ca oracole. În cazul în
care cineva găsea o pâine în formă de inel însemna că nunta e aproape, iar dacă
găsea o cruce – intrarea în preoțime.
Pentru
această zi existau proverbe precum: „De Anul Nou trezește-te devreme pentru a
te trezi devreme tot restul anului.”, „Atinge podeaua cu piciorul drept când te
vei da jos din pat ca să te aștepți la mult noroc pentru tot restul anului” și
„Pentru a deveni bogat, pune monede într-o traistă mică și aleargă pe câmp
scuturând-o, făcând mult zgomot.”
În
mod tradițional, tot acum era timpul propice pentru predicții precum ar fi aflarea
ursitului prin privirea într-o oglindă aburită după baia din Ajunul Anului Nou.
După
Anul Nou, în ziua de 6 ianuarie are loc Sărbătoarea celor Trei Regi (Trzech
Króli). În această zi, preotul vizitează casele creștinilor și scrie cu cretă
pe ușile de la intrare inițialele K+M+B (Kaspar Melchior și Baltazar). În
regiunile muntoase, oamenii se duc la biserică cu cretă pentru a fi sfințită,
iar când se vor întoarce la casele lor, aceștia vor scrie aceste inițiale pe
ușile de la intrare. Aceste inițiale au rolul de a preveni dezastrele.
Un
obicei des întâlnit mai la toate popoarele europene, printre care și românii și
polonezii, este ca în luna decembrie oamenii să aducă în casele lor o crenguță
de vâsc, simbol al păcii, al vieții eterne și al accepțiunii că sunt creștini
devotați. Fetele adesea vor fi sărutate sub o crenguță de vâsc pentru iubire,
prietenie sau chiar noroc, după care băiatul va rupe o bobiță albă din vâsc.
După terminarea tuturor bobițelor din vâsc nimeni nu se va mai săruta sub vâsc.
Ceea
ce caracterizează România este folclorul bogat în obiceiuri tradiționale legate
de muncile agricole și păstoritul. Tradiții din ce mai vechi timpuri se
păstrează atât în sate, cât și în orașe, însă acestea rezistă din ce în ce mai
greu presiunii globalizării și a modernismului. Prin însemnătatea sărbătorilor
de iarnă, tradițiile din această perioadă au un loc deosebit în viața românilor.
Sărbătorile
de iarnă încep cu postul Crăciunului (15 noiembrie), însă tradițiile cresc în
intensitate începând cu sărbătoarea Sf. Andrei (despre care am vorbit anterior),
avându-și apogeul în perioada 20 decembrie – 7 ianuarie.
În
ziua de 20 decembrie, gospodarii sărbătoresc Ignatul, o tradiție veche păstrată
din tată în fiu. Se presupune că această tradiție și-ar avea originea în
antichitate. Semnificația centrală a ritualului este moartea și renașterea, în
acest sens fiind sacrificat porcul din bătătură pentru a crește puterile
Soarelui. Odată cu apariția creștinismului această tradiție a fost asimilată de
tradițiile dedicate Crăciunului. Cu toate acestea, românii încă mai taie porcul
în această zi, dar acum totul are o alte conotații și semnificații.
Ritualul
sacrificării porcului este unul precis și este transmis din tată în fiu. Cu o
zi înainte de a fi sacrificat, porcul nu mai primește mâncare, pentru ca mațele
să fie mai ușor de curățat. În dimineața zilei de Ignat, gospodarul împreună cu
câțiva bărbați din sat scot porcul din culcușul său, îl imobilizează, iar unul
dintre aceștia îl înjunghie. După ce i s-a scurs tot sângele, porcul este
pârlit cu paie.
Urmează
să fie spălat și frecat cu sare, pentru ca șoriciul să fie moale. Pasul următor
este însemnarea frunții animalului cu o cruce după care se trece la tranșarea
acestuia.
Porcul
este folosit pentru a previziona vremea. Din bătrâni se spune că splina
porcului este cel mai bun consultant în privinţa duratei iernii. Dacă splina
este groasă în capăt, iarna va fi grea, cu multă zăpadă, dar şi vara va fi cu o
recoltă bogată. Dacă splina este subţire, asta arată că iarna va fi cu puțină
zăpadă și geroasă, primăvara va veni mai repede, iar anul nu va fi foarte
îmbelşugat.
După
terminarea tranșării porcului, gospodinele încep să prepare cârnații și
celelalte preparate specifice din carnea de porc.
Totul
se termină cu pomana porcului în care toți cei care au luat parte la
sacrificarea porcului vor mânca din carnea acestuia.
În
ziua solstițiului de iarnă strămoșii obișnuiau să urce pe munte, cu torțe
aprinse, pentru a întâmpina răsăritul Soarelui și a se închina acestuia. După
rugăciune se țineau petreceri lângă foc, se cânta și se dansa până la asfințit,
când oamenii coborau la casele lor. După cucerirea Daciei de către romani,
substratul autohton al sărbătorilor de iarnă a fost îmbogăţit cu Saturnaliile
şi Calendele lui ianuarie.
Poate
cea mai răspândită tradiție a românilor în această perioadă este colindatul, un
scenariu compus din texte ceremoniale, formule magice, dansuri și gesturi,
interpretat pe ulițe sau în curțile oamenilor. Prin colindat sunt transmise
urări de sănătate, belșug și împlinirea dorințelor pentru noul an.
În
funcție de zilele din luna decembrie și de zonele României exista mai multe
feluri de colindat, dintre care cele mai cunoscute sunt:
Colindele
sunt cântece interpretate de cei mici care anunță nașterea Domnului începând cu
seara de 23 decembrie și sfârșind cu dimineața zilei de 24 decembrie.
Colindătorii primesc de la gazdă: covrigi, nuci, mere, colaci sau alte
dulciuri.
Un
alt obicei vechi care este întâlnit la toate popoarele creștine este cel în
care copiii umblă cu steaua de la Crăciun până la Bobotează. Prin acest obicei
este amintită steaua care a vestit nașterea Mântuitorului și i-a călăuzit pe
cei trei magi.
Începând
cu Ignatul și sfârșindu-se cu Anul Nou, există flăcăi care umblă cu țurca,
capra sau brezaia. Toate acestea sunt jocuri cu măști de draci și de moși, cu
strigăte, chiote, fluiere, mișcări caraghioase, care au menirea să aducă o notă
de veselie tuturor celor care privesc.
Jocul
caprei este interpretat de un flăcău se deghizează în capră și dansează după
cum îi cântau ceilalți, este un ritual agrar menit să aducă rodnicie anului
care urmează, spor de animale în turmele păstorilor și belșugul recoltelor.
Un
alt obicei asemănător cu jocul caprei este jocul ursului, originar din regiunea
Moldovei. Ursul este interpretat de un flăcău ce poartă pe cap și umeri blana
unui urs. Ursul este condus de lider, acompaniat de muzică. În ritmul bătăilor
de tobe, fluierului și al altor instrumente muzicale, conducătorul provoacă
„animalul” care merge legănat asemenea unui urs. Obiceiul simbolizează
purificarea și fertilizarea solului pentru anul care urmează.
Plugușorul
este un obicei ținut pe întreaga întindere a țării în Ajunul Anului Nou. În această zi grupuri de
copii colindă din casă în casă pentru a ura sănătate și belșug pentru noul an.
Aceștia sunt acompaniați de sunetele clopoțeilor, al trosnitului din bice și al
buhaiului, care are un sunet similar cu cel al unui bou. Urarea este un poem
lung compus din versuri ce prezintă secvențe din muncile agricole, de la arat
până la florile copacilor.
În
prima zi a Anului Nou, dis de dimineață copii se scoală devreme pentru a ura
sănătate, fericire, belșug și prosperitate pe întregul an. Acest obicei este
numit sorcova, iar acest ritual este realizat cu o crenguță decorată cu flori.
În
ziua de 6 ianuarie, românii de rit ortodox sărbătoresc Boboteaza. În această
zi, preoți sfințesc casele credincioșilor și apa, pe care o transformă în
aghiazmă, cu care gospodari vor adapă și stropi animalele pentru a fi
sănătoase. Un obicei în orașele de lângă Dunăre este ca un preot să arunce o
cruce de lemn în apă după care un grup de bărbați sar în apa rece să o
recupereze.
Făcând
parte din viața oamenilor, tradițiile și obiceiurile specifice acestei perioade
rezistă din ce în ce mai greu odată cu schimbarea modului de viață al omului și
cu trecerea acestuia de la activități preponderent agricole la alte tipuri de
activități, precum cele industriale sau serviciile.
Sper
ca aceste tradiții frumoase să nu rămână o simplă amintire sau decât o
menționare într-o carte, pentru că până la urmă tradițiile și obiceiurile intră
în cultura unui popor redându-i în același timp valoare și diferențiindu-se de
culturile celorlalte popoare.
|